Végigjátszásra érdemes klasszikusok #4 – Quake (1996)

Közzétéve Csaba Wirtmann január 29, 2018 -ben klasszikus


Előszó és technikai háttér

Miközben a Wolfenstein 3D és főként a Doom nagy népszerűségnek örvendtek, az id kiegészítőket készített játékaihoz többek között a Doomhoz. De mellette készült következő nagy dobására. Nem sokat kellett azonban várni, hogy jöjjön a játék, ami majd újabb nagy technikai újítást mutat be és ami majd megrengeti a játékvilágot. Akár szó szerint! Lett is a Quake A játék. Igaz év elején megjelent a Duke Nukem 3D ami az első nagyobb pofon volt az id-nek. Azonban a Quake valamiban teljesen új volt. A 3D-s megjelenítés itt mutatkozott meg először igazán. Az “ál-3D-s” játékok korszaka a végéhez közeledett, a Quake már “teljesen 3D” modelleket alkalmazott, az egymás alatti/feletti szintek korlátai kezdtek szépen eltűnni.


Történet

Kimondottan sok nem derül ki a játék történetéből, de szerintem az ember egy id fajta FPS-től nem is ezt várja. Adott egy tengerészgyalogos akinek segítsége szükségessé válik… Mi van? Hogy ez volt a Doomnál is? Jó, jó igen persze tudom de ez most kicsit más helyzet, csak figyeljetek és várjátok ki a végét. Hősünk aki simán Rangerként szerepel azt a feladatot kapja, hogy összegyűjtsön 4 rúnát amivel megnyithat egy különleges kaput  ami egy mélyen lévő főellenfélhez juttatja. 4 epizód található csakúgy mint a kibővített Doomban. Azonban az epizódok végén lévő főellenfeleket el lehet felejteni részben, ugyanis konkrétan az 1. epizód végén van a konkrét főboss, illetve a játék végén. De így is lesz azért gondunk erősebb ellenfelekkel. Az epizódok egyébként változó környezetben játszódnak, van egy bázis kezdésként és onnan kerülünk át olyan helyekre amik középkori, gótikus elemeket tartalmaznak jobbára.


Játékmenet

Ami a Quake-t játékmenet terén jellemezte az jellemző volt a stúdió többi játékára. Igaz tárgylista és inventory nem volt abban a formában mint a Hereticben de megjelentek új powerupok mint a halhatatlanságot adó pentagramma, láthatatlanná tevő gyűrű, megaéleterő amik korábban is szerepeltek más formában. Viszont a quad damage itt mutatkozott be ami 4-szeres sebzést tett lehetővé rövid ideig. A Quake jel a pályákon több helyen megtalálható volt, főleg kapcsolókon volt látható. A Quake jel későbbiekben az egyik ha nem a legismertebb videojátékos szimbólummá vált. A pályák igaz már nem voltak labirintus jellegűek mint korábban, de így is jól felépítettek és összetettek voltak helyenként. Beépített térkép már nem volt de nem is volt komoly hiány. A cél továbbra is kulcsok gyűjtése és pálya végére eljutás volt, miközben az életünkre törő szörnyeket szétlődöztük.


Érdekességek a végére

– A Quake multija komoly előrelépés volt a játékok többjátékos mód fejlődésében, az első olyan játék volt ahol komoly bajnokságokat rendeztek egyre több résztvevővel, nézővel és díjakkal. Az egyik nagyszabású versenyen John Carmack felajánlotta a nyertesnek a Ferrariját.

– Volt egy magyar játékos, Takács Kornélia aki időközben egyre inkább megközelítette a profi játékosok szintjét, rendezvényeket látogatott és elverte magát John Romero fejlesztőt is. Az Egyesült Államokban tartozkodása alatt számtalan élménnyel gazdagodott, volt Dallasban az id-nél is. Nemrégiben Stöckert “Stöki” Gábor újság és blogíró készített vele egy interjút.

– Bár a játéknak voltak nagyméretű pályái, a Quakeben bemutatkozó rakétaugrásoknak köszönhetően meglepő mértékű levágásokat lehetett csinálni. A legprofibb speedrunnerek akár alig több mint 12 perc alatt végigviszik a játékot.

– A játékban két nagyobb főellenfél van és egyikre se kell rálőni, hogy elintézzük őket, ugyanis különleges módszereket alkalmazva kell legyőzni a másként sérthetetlen ellenlábasokat.

– Az első részben olyan különleges fegyverek kaptak helyet amit máshol nemigen lehet megtalálni ilyen pl. a szögvető.

– A Rock, Paper, Shotgun brit játékos blog minden idők legjobb és legnagyobb hatású shooterévé választotta, a teljes toplista 50 címből állt és a Quake-nek sikerült első helyre kerülnie.


Záró gondolatok

A Quake nemcsak egyszerűen egy úttörő és megkerülhetetlen klasszikus a játéktörténelemben hanem egyben kezdete az évtized második felét jellemző deathmatch láznak is. Nem csak azáltal volt emlékezetes és nagyszerű, hogy mind az egyszemélyes módja mind a többjátékos módja élvezetes volt, hanem a játék világa, megjelenítése, prezentálása olyan volt ami különlegessé tette. Az emberek tudták, hogy igen ez olyan quakes. Sokan próbálták másolni, változó sikerrel, de Quake mégis úgy érzem egy olyan játék amiről nem lehet csak úgy  szimplán leírni miért szerethető, szimplán át kell érezni és mindenkinek egyénileg megtapasztalnia.

Image result for quake 1996